Endre nemes

ENDRE NEMES

 

Född 1909 i Pécsvárad, Ungern som Endre Nagel. Bytte senare till Nemes som sin konstnärssignatur, ett namn som också fanns i släkten.

 

Debuterade 1928 med en diktsamling. 1930 verksam som karikatyrtecknare i Prag.

1930-35 studier vid konstakademien i prag för profferssor Willy Nowak. Flydde undan nazisternas förföljerlser och hamnade till slut i Sverige 1940.

 

Bildar '' Miniaturgruppen'' med Max Valter Svanberg, Co Hultén och Adja Yunkers, med vilka han arbetar och ställer ut med i flera år. Även deltagarna i utställningen med ''konstnärer i landsflykt''

 

1947-55 föreståndare och lärare vid Valands konstskola i Göteborg. På Valand bröt han med alla gamla traditioner och orsakade våldsamt motstånd och debatt. Konst-Sverige delades i Nemesanhängare och -motståndare. Uträttar åtskilliga förbättringar för eleverna på Valand; Ordnar nya lokaler, bespisning på skolan, möjlighet till utomlandsstudier genom stipendier m.m

 

Nemes konstnärliga utveckling sedan han kom till Sverige inleds med ''koppargrafikarbete'' under Valandtiden då han arbetade i skolans lokaler. Efter det började han utforska ''emaljmåleriets möjligheter. 1949 utför han landets första monumentarbete i emalj; Zodiak-klockan för Västertorp.

 

Nemes drar sig alltmer mot ett ''Abstrakt måleri'' och får många beställningsarbeten. 1964 börjar Nemes så klistra in figurativa collagebitar i sina kompositioner och de följande tjugo åren arbetar han vidare med denna collageteknik. Han får ställa ut över hela Europa och betraktas som en stor konstnär med en stilbildare av rang.

 

Nemes får göra en lång rad beställningsarbeten runt om i landets, offentliga utsmyckningar som står kvar än idag, 1975 upptäcker han ''gobelängtekningen'' och inleder ett samarbete med Edna Martin på handarbetets vänner i Stockholm. Tillsammans utför de flera stora gobelänger för kunder runt i Sverige.

 

1985 avlider Nemes, 76 år gammal i Stockholm.

 

Från att ha varit häftigt omstridd och ifrågasatt ses nu Nemes konst som en tyngdpunkt i Sveriges efterkrigskonst och hans verk är eftersökta av museer och samlare.

 

Min tolkning:

 

Nemes har en konstutställning i Mölnlycke Kulturhus så jag passade på att kika in.

Mitt första intryck av hans verk är att han pillar mycket med collage och att klistra och klippa med sina bilder. Det tycker jag är väldigt vågat men han gör det på ett så vackert sätt att det blir okej.

 

Dock tycker jag att bilderna är lite lika. Det finns inget konstverk som jag höjer lite på ögonbrynen för, och det är det jag gillar med konst. Jag vill bli förvånad och omskakad.

 

Det märks ju tydligt att han gillar färgerna blått och rött lite extra, det är ju ganska intressant.

 

Vi har flera verk av honom i Mölnlycke där jag bor, men jag har aldrig riktigt lagt märkte till att det var just han.

 

Jag tycker också det är vackert när han använder sig av så mycket akvarell, och han smälter in det med collage som gör det så mycket mer effektfullt.

Endre Nemes mest kända konstverk är ''Zodiaken'' som han gjorde1950, den finns uppsatt på Västertorps skulpturpark, och ser ut som en klocka. Där det egentligen ska vara siffror på klockan är det stjärntecken. Det är väldigt intressant och jag skulle vilja veta vad exakt han tänkte när han gjorde detta konstverk.

 

Man skulle ju kunna tro att det är en helt vanlig klocka som några barn har designat för speciellt välgjord och avancerad är den inte. Men den kanske betyder något jättespeciellt för Nemes. Det vet vi inte, och det lär vi ju aldrig få veta. Det är det som gör just detta konstverket så speciellt och som han mest kända och största. Det är fantastiskt att vi i Sverige har äran att få ha det i vårt land.

 

Mångla kopplar ihop hans verk till ett horoskop, men det är inte så det är.

Jag kan tro att efter varje timme som går så är det de olika stjärnteckernas ''timme'' eller något liknande. Men det får man tolka som man vill.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0